Promet u trgovinama opada od početka godine, podaci govore da se manje pazari čak i hrana, ali ako za hleb, mleko, meso... možda nemamo dovoljno - za volan se “uvek nađe”, čak i u ovim kriznim vremenima. Podaci pokazuju da je u Srbiji za prva četiri meseca prodato za trećinu, tačnije 32 odsto, više automobila nego u istom periodu lane. Prodaja automobila je odlično išla uprkos: padu plata (koje su inače najmanje u regionu), sve većem broju nezaposlenih (od početka godine oko 35.000 zaposlenih dobilo je otkaz po proceni Sindikata Srbije), stalnom rastu vrednosti evra (što mesečne rate za kredit diže do nebesa), paprenim cenama benzina i dizela (naše motorno gorivo je među najskupljim u Evropi). Da smo “mimo sveta” videlo se već u januaru, kada je prodaja novih vozila u Srbiji, jedinoj zemlji u regionu i među retkim u Evropi, doživela uspon. Za prodavce vozila i februar je bio berićetan. U Beogradu je, takođe, bio organizovan i “BG kar šou” (kod nas se “pravi” međunarodni sajam automobila održava svake dve godine), koji je imao veliku posećenost i, ono što je naročito obradovalo uvoznike automobila, izuzetnu prodaju četvorotočkaša za naše uslove!
Promet u trgovinama opada od početka godine, podaci govore da se manje pazari čak i hrana, ali ako za hleb, mleko, meso... možda nemamo dovoljno - za volan se “uvek nađe”, čak i u ovim kriznim vremenima.
Podaci pokazuju da je u Srbiji za prva četiri meseca prodato za trećinu, tačnije 32 odsto, više automobila nego u istom periodu lane.
Prodaja automobila je odlično išla uprkos: padu plata (koje su inače najmanje u regionu), sve većem broju nezaposlenih (od početka godine oko 35.000 zaposlenih dobilo je otkaz po proceni Sindikata Srbije), stalnom rastu vrednosti evra (što mesečne rate za kredit diže do nebesa), paprenim cenama benzina i dizela (naše motorno gorivo je među najskupljim u Evropi)...
Da smo “mimo sveta” videlo se već u januaru, kada je prodaja novih vozila u Srbiji, jedinoj zemlji u regionu i među retkim u Evropi, doživela uspon. Za prodavce vozila i februar je bio berićetan. U Beogradu je, takođe, bio organizovan i “BG kar šou” (kod nas se “pravi” međunarodni sajam automobila održava svake dve godine), koji je imao veliku posećenost i, ono što je naročito obradovalo uvoznike automobila, izuzetnu prodaju četvorotočkaša za naše uslove!
Tako je svođenje računica u martu pokazalo da je čak 4.980 naših sugrađana pazarilo nove automobile (čak 2.000 više nego u martu 2009.). U strukturi prodaje je i delimično objašnjenje ove pojave. Fabrika automobila “Fijat” u Kragujevcu je prodala 4.731 “punta”. Naravno, to je rezultat i programa vlade Srbije “staro za novo” i subvencionisanih kredita koji su ponuđeni građanima. Ali, valja imati na umu i podatak da je na “BG kar šou” više od dve trećine prodatih vozila kupljeno za keš. I prvo su “planuli” najskuplji modeli.
Uvoznici automobila u Srbiji na razne načine pokušavaju da privuku kupce. Odriču se dela marži, a pojedini modeli, koje zamenjuju nova ili restilizovana vozila, prodaju se po nižim čak i fabričkim cenama. Vozila stižu sa boljim paketima opreme, po istoj ceni, odobravaju se duži garantni rokovi. U saradnji sa lizing kućama kupci se mame povoljnijim finansijskim aranžmanima. Sve to daje rezultate.
Ipak, nema uvoznika četvorotočkaša koji na budućnost ne gleda sa zebnjom.
- Ja nisam preveliki optimist što se tiče prodaje u narednom periodu s obzirom na celokupnu situaciju na tržištu - kaže Milenko Kozarev, brend menadžer “Subarua” za Srbiju.
Ali, direktorka kiparskog uvoznika “Subarua” za Evropu “Nikos S Katamisa” Olivija Katamis jeste. Ona tvrdi da treba samo da preguramo ovu godinu, a posle će biti sve mnogo lakše! A, prodavci automobila u Srbiji će je, izgleda, pregurati bar ako je suditi po dosadašnjoj prodaji koja raste nasuprot svih očekivanja.
Šumadinci dali gas
Kompanija “Fijat Automobili Srbija” (FAS) proizvela je u prva četiri ovgodišnja meseca 7.821 vozilo, dok je u prvom kvartalu prodala 4.731 automobil, izjavio je nedavno Tanjugu portparol fabrike iz Kragujevca Đuzepe Zakarija.
Ukoliko bi se i u preostalom delu godine održao tempo proizvodnje zabeležen u periodu januar - april, FAS bi 2010. okončao sa produkcijom od 23.618 vozila. FAS je lani u kragujevačkim pogonima proizveo, prema rečima Zakarije, 16.337 automobila marke “punto klasik”, a tokom minule godine je prodato 15.621 vozilo.
Evropa vozi minus
Prodaja na evropskom tržištu kola smanjena je 7,4 odsto u aprilu, na 1,134 miliona novih automobila registrovanih u članicama Evropske unije . U martu je u EU prodato 1,54 miliona automobila.
Registracija putničkih vozila u evrozoni (ne računajući Kipar i Maltu) u aprilu je smanjena 10,2 odsto u odnosu na isti mesec prethodne godine. U 15 zemalja EU, uključujući Švedsku, Britaniju i Dansku, ali bez Slovačke i Slovenije, zabeležen je pad prodaje od 6,5 odsto na godišnjem nivou. Nemačka, u kojoj su subvencije prestale u septembru minule godine, zabeležila je najveće smanjenje prodaje kola - čak 31,7 procenata.